פולמוסי אבולוציה – המאבק בין דת למדע

chaya

ההתפתחות הבאה בהדרגה רבה של מליארדים שנים זהו המרעיש לבבות קטני דעה. הם חושבים שההתפתחות תתן מקום לכחש באלהים חיים, והם טועים מאד. דעת האלהים בנויה רק על ידיעת האחדות. כשאנו רואים היצירה הגדולה שהיא ערוכה בסדרי חכמה, והליכות החיים בגופם וברוחם ושכלם, שהכל נערך במערכה אחת, הרינו מכירים את הרוח הגדול שיש כאן שמחיה הכל ונותן מקום לכל. ואם דרכי החכמה מחייבים שיהיה הדבר בא על ידי התפתחות של רבבות רבבה שנים, עוד עלינו להתפלא ביותר מה רב ונשגב הוא החי עולמים, שכאין וכרגע נחשבו רבבות שנים שפועלות בלא הרף להפיק איזו תכלית רצויה.

הראי"ה קוק, "לנבוכי הדור", פרק ד.

עם כל ההגיון הנפלא שלה והתאמתה הנהדרת לתפיסה מקפת ואינסופית של אלוהות, עומדת תורת האבולוציה על קו התפר של המחלוקת בין "דת" ל"מדע".
בכל העולם אנו מוצאים מאבקים של זרמים "מסורתיים" ברעיון האבולוציה.
בארה"ב כיום, באזור "חגורת התנ"ך", האזור הפונדמנטליסטי של האוונגליסטים הקוראים את התנ"ך כפשט, יש מאבק עקוב רגשות סביב נושא זה עצמו. שם נלחמים אמריקנים זה בזה כיצד ללמד את ילדיהם על מוצא האדם. האם על פי האבולוציה או על פי ה"בריאציה", כלומר בריאתנות?
הרב עמד בצורה חריפה על שורשי המחלוקת ב"אורות הקודש", וכותב כך: "הרעיון על דבר ההתפתחות של ההוויה, וכל המצוי, הוא מוריד את רוח האדם ומעלהו, סם חיים וסם מות ביחד שקועים בקרבו".
"כשהאדם מסתכל לאחור", כותב הרב, "ורואה את השפלות שבמצבי העבר, והוא כשהוא עומד במעמדו המוסרי, השכלי, והפיזיולוגי, מאושר מול העבר, דעתו נעשית זחוחה עליו מצד אחד, וגדרי המוסר מתרופפים אצלו. כמה מוסר שימצא בקרבו, יאמר, בעת אשר תתקפהו רוח רעה של איזה תאווה, שהוא די והותר ורב מאד מהנדרש ליצור שכמותו, שיסודו הוא בהמות ופראות גסה".
לעומת השקפה זו, שעניינה מבט אל העבר החייתי, ניצבת ההשקפה שעניינה המבט אל העתיד האנושי, כפי שכותב הרב: "לעומת זאת ההשקפה של ההתפתחות ביחש לעתיד היא מרוממת ומעלה את האדם לגובה מוסרי כזה ממש, שראוי להיות מצטייר בלבבו על פי… הידיעה על דבר גדולתו של האדם בראשית הוויתו…".
עיקר המחלוקות סביב האבולוציה עד היום, סבבו את הציר הראשון של המבט אל העבר, המשחרר את החיה שבאדם, כאשר המחנות הניצים עורכים את עצמם פחות או יותר סביב הקטבים הקיצוניים של ציר זה.
אנשי הדת רואים בתפיסה האבולוציונית ובנציגיה ערעור על המוסר והסדר הטוב, שיש לבלום אותו בכל מחיר. לכן, החלו להכחיש את עצם העובדות עליהן מבוססת התורה האבולוציונית.
לדידם של הבריאתנים, אנשי כדור הארץ הצעיר, אנשי גיאולוגיית המבול, ושאר מתנגדי האבולוציה, כל מה שגורע מהמוסר או האחריות האנושית, אינו אלא נסיון מתעתע מאת האל כדי לבחון את האדם ואת חוסנו המוסרי, ולכן יש מקום לגיטימי להיאבק בתיאוריה של האבולוציה גם אם היא מסבירה בצורה יפה מאוד את הממצאים, כל זמן שהנגזרות שלה הם אנטי-מוסריות מבחינתם. מחנות אלו נוהגים לתלות כמעט את כל פגמי המוסר של הדור, אם לא את כולם, בהתפשטותו של רעיון האבולוציה.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s