BDA

ביזנס-בח"א

תכנית 12 מעלות להחלמה של בעלי עסקים מצבירת חובות ומתת-השתכרות

BDA_NewcomerPacket

מבוא

בח"א (DA) – בעלי חוב אנונימיים – היא חברותא של אנשים המשתפים אלו את אלו בניסיונם כוחם ותקוותם על מנת לפתור את בעייתם המשותפת ולסייע לאחרים להחלים מיצירה כפייתית של חובות. הדרישה היחידה לחברות בבח"א היא הרצון להפסיק לצבור חובות ללא בטוחות. החברות בבח"א אינה כרוכה בתשלומים או דמי חבר. אנו תומכים בעצמנו באמצעות תרומותינו.

כיצד תדע אם אתה בעל עסק שהוא בעל חוב כפייתי?

כלים נוספים של ביזנס-בח"א

סימנים ואותות לצבירות חובות עסקיים

ערכת ביזנס-בח"א למתחילים

נקודות החלמת ביזנס בח"א

פורמט פגישת BDA

פורמט פגישת BDA

שאיפתנו העיקרית היא להפסיק לצבור חובות ולסייע לבעלי חוב כפייתיים אחרים להפסיק לצבור חובות ללא בטוחות.

ביזנס-בח"א (BDA) – בעלי חוב אנונימיים שיש להם עסק,

ביזנס-בח"א היא קבוצה נבדלת אך לא נפרדת של בח"א שהוקמה על מנת להתמקד בהחלמתם של חברי בח"א שיש להם עסק. חברי ביזנס-בח"א תומכים אלו באלו ביישומם של העקרונות והכלים של בח"א בעסק שלהם. תשלום עבור טובין ושירותים על פי תנאים שהוסכמו מראש אינו נחשב לצבירת חובות.

כיצד תדע אם אתה בעל עסק שהוא בעל חוב כפייתי?

כמה מהחוויות וההתנהגויות שהובילו אותנו לצבירת חובות כפייתית היו:

  1. לא ידענו מתי הגיע מועד פרעונם של מיסים או חשבונות, אף לא זכרנו מה שילמנו, אם שילמנו, וכמה שילמנו.
  2. ערבבנו בין הכסף האישי שלנו לבין כספי העסק
  3. לעיתים קרובות לא ידענו מה העלויות המדויקות של התקורה שלנו, מהן ההוצאות התפעוליות שלנו ומה שולי הרווח שלנו.
  4. לא היתה לנו תוכנית עסקית
  5. חיינו במצב של חסך למען העסק שלנו
  6. הפחתנו בערך הטובין והשירותים שלנו ונקבנו במחירים נמוכים מדי

בביזנס-בח"א אנו לומדים לנהל את העסק שלנו על בסיס רוחני ומגלים שיושרה ומתן שירות משתלמים לנו. אנו צוברים עתודות במזומן, משלמים את החשבונות שלנו ומשלמים לעובדים שלנו בזמן. אנו בונים עסק משגשג ובעל כושר פרעון, ללא חובות.

כלים נוספים של ביזנס-בח"א

  1. אנו מפרידים בין התיעוד הפיננסי והעסקי שלנו וחשבונות הבנק הפרטיים והעסקיים שלנו.
  2. אנו מנהלים תיעוד פיננסי נקי, מסודר ומדויק.
  3. אנו משלמים לעצמנו משכורת.
  4. אנו משלמים את החשבונות שלנו ומחייבים את הלקוחות שלנו בזמן.
  5. אנו זוכרים שכסף שאנו מוציאים צריך להביא לנו הכנסות, ואנו משווים מחירים לפני שאנו קונים דברים.

סימנים ואותות לצבירות חובות עסקיים

כבעלי עסק, ידענו שיהיו לנו בעיות כאשר:

  • כאשר שילמנו חשבוניות לפני הזמן במקום על פי התנאים שהוסכמו מראש
  • כאשר התשלומים לא בוצעו במסגרת תנאים מוסכמים מראש
  • כאשר כיסינו הוצאות עסקיות מתוך כספים אישיים
  • כאשר המשכנו להחזיק בלקוחות שלוקח להם זמן רב לשלם או שיש להם מוסר תשלומים נמוך
  • כאשר התמחור שלנו לא לקח בחשבון שולי רווח נוחים וסבירים
  • כאשר לא ידענו מה העלויות המדויקות של התקורה שלנו ושל ההוצאות התפעוליות שלנו
  • כאשר קיצצנו במשכורות שלנו כדי לחסוך כסף לעסק
  • כאשר פעלנו ללא תוכנית עסקית מקיפה
  • כאשר התחלנו להחמיץ פגישות ביזנס-בח"א ואיבדנו קשר עם קבוצות הפגת הלחץ שלנו

ערכת ביזנס-בח"א למתחילים

מצאנו שההצעות הבאות סייעו לנו להחלים באמצעות ביזנס-בח"א

  1. צור תוכנית הוצאות אישית באמצעות בח"א
  2. צור תוכנית עסקית ל-12 חודשים: כלול בה את כל העלויות, תחזית ההכנסות, ותשלומי השכר – אל תשכח לכלול גם את השכר שלך.
  3. עבור על התוכנית העסקית עם קבוצת שחרור לחץ לעסקים.
  4. פתח חשבון בנק עסקי ונהל אותו בנפרד מהחשבון הפרטי. הפרד בין הכספים האישיים והעסקיים.
  5. צור תוכנית פעולה כדי לוודא שהנה"ח של העסק נקיה, מסודרת ומדויקת
  6. היה נכון לקחת אחריות על כל ההיבטים של העסק שלך. סיוע מקצועי – מנהלי חשבונות, עורכי דין ויועצים – עובדים עבורך ואינם הכוח העליון של העסק שלך.
  7. היה נוכח בעסק שלך והתמקד ביצירת הכנסות. הכסף והזמן שאתה משקיע בעסק צריכים להפיק הכנסות.
  8. היה ברור מאוד בכל הקשור לרווחים. דע את שולי הרווח שלך על כל עסקה, בין אם מדובר במוצר או בשירות. כתוב את זה, חשב את זה, תעד את זה. בדוק שוב.
  9. התנתק מאנשים בעלי אישיות בעייתית: לקוחות, שותפים, עובדים, והמחלה שלך עצמך. זכור בכל הפעולות העסקיות שלך ששיש להציב את העקרונות לפני האישיות.
  10. אם יש לך בעיה של הנהלת חשבונות, תיעוד או גבייה: סגור את הפעולה משני צדדיה (bookend) באמצעות התקשרות לחבר בתוכנית לפניה ולאחריה. סגירה דו-צדדית כזאת היא כלי רב ערך עבורך ועבור האדם שאליו אתה מתקשר. זוהי צורה של שירות ומחוייבות להחלמה מצד כל הנוגעים בדבר.
  11. היה מודע למתחרים שלך אך אל תדאג. יש מספיק לכולם. זהו יקום מלא שפע. ראה במתחרים שלך מורים רבי ערך. אל תשווה את הפנים של עסקיך עם החוץ של עסקי המתחרה שלך.
  12. אם אתה מרגיש נסער או מדוכדך בעת סגירת "עסקאות" או קבלת מחוייבויות עסקיות. בצע סגירה דו-צדדית. נסה לא לעשות דרמות!
  13. שלם את החשבונות שלך מייד ודאג לגבות מייד את התשלומים המגיעים לך.
  14. נסח את כל ההסכמים העסקיים שלך בכתב. על מנת לחסוך כסף ובלבול, כתוב בעצמך הסכמים לפני שתפנה לייעוץ משפטי.
  15. דאג לעצמך. זכור לא להיות עכב"ר: אל תהיה עייף, כעוס, בודד או רעב.
  16. התחל לצבור עתודות במזומן – ולו צנועות ביותר.
  17. השווה מחירים לפני רכישה, הזמנה או חתימה על המחאה. כמגיע הזמן לכתוב המחאה. עצור את כל הפעילויות האחרות וחשוב.
  18. "רק להיום" אל תצבור חובות והמשך לחזור לבח"א וביזנס-בח"א.

נקודות החלמת ביזנס בח"א

המטרה שלנו היה להיות נכונים ומסוגלים לבנות עסק משגשג, ללא חובות ובעל כושר פירעון, באמצעות יישום עקרונות התוכנית בכל העניינים העסקיים והאישיים שלנו. כדי להשיג יעד זה ביצענו את הצעדים הבאים.

  1. התנקנו מהעסק מתוך מחוייבות מחודשת כלפי העסק.
  2. נכנענו לרעיון שאנחנו לא העסק שלנו ולא החובות שלנו.
  3. התחייבנו לעצמנו, לאלוהים ולקבוצות שחרור הלחץ שלנו, לשלם לכל הנושים שלנו.
  4. שמרנו על תזרים מזומנים משגשג על מנת לענות על הצרכים העסקיים שלנו.
  5. לקחנו אחריות על כל העניינים והמחוייבויות של העסק שלנו.
  6. בנינו תקורה תומכת וסבירה עבור העסק, שדי בה כדי לענות על הצרכים שלנו.
  7. עקבנו אחרי כל ההוצאות העסקיות שלנו מתוך בהירות, ולקחנו אחריות על רואי החשבון, מנהלי החשבונות והיועצים הפיננסיים והמשפטיים האחרים שלנו.
  8. עם הזמתן, צברנו ושמרנו על עתודות מזומן המבוססת על שיקול דעת זהיר.
  9. לקחנו את המשכורות, ההטבות וזמני החופשה המגיעים לנו על בסיס קבוע, בדיוק כפי שציפינו מהעובדים שלנו.
  10. לקחנו אחריות על ניהול התיעוד העסקי שלנו.
  11. עבדנו עבודה רוחנית עם אנשים אחרים – עובדים, מוכרים, לקוחות ומתחרים – תוך שאנו זוכרים שעקרונות קודמים לאישיות.
  12. למדנו להכיר שדרך נקודות השיא ונקודות השפל של העסק שלנו, לא נגיע לשום מקום אם לא נישאר בנתיב הרוחני.

פורמט פגישת BDA

Suggested BDA Meeting Format
This document contains suggested guidelines for the format of a BDA meeting. The
format may vary, depending upon the group conscience of its members, using D.A.’s
Fourth Tradition as a guide. The Fourth Tradition states that “each group should be
autonomous except in matters affecting other groups or D.A. as a whole” and therefore
this format is suggestive only.

פורמט פגישת BDA

1. Opening
Many groups choose to open their meetings with a prayer such as the Serenity Prayer or
with a few moments of silent meditation.
The Serenity Prayer
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change
the things I can and wisdom to know the difference.
Usually the Chairperson, Secretary, or another trusted servant starts the meeting,
welcomes everyone, and then introduces himself or herself by saying, “Hello. My name is
______________(first name only) and I am a compulsive debtor and business owner.
Welcome to the _____________ (name of group) Meeting of Business Debtors
Anonymous (BDA).”
Some groups ask all members to go around and introduce themselves by first name.
At this point meetings usually read information about BDA:
Business Debtors Anonymous (BDA) is a distinct and dynamic–but not separate–part of
D.A. created to focus on the recovery of members of the fellowship who are business
owners. Together, members of BDA support one another in applying the D.A. principles
and tools when owning and running a business. BDA is a part of Debtors Anonymous, a spiritual
program based on the Twelve Steps as adapted from Alcoholics Anonymous.
2. Readings
Some groups pass around and read aloud the D.A. Twelve Steps and Twelve Traditions.
The following additional tools for Business Debtors Anonymous are read by the person
who is leading.
Additional Tools for Business Debtors Anonymous
1. We keep separate professional and personal financial records and bank accounts.
2. We write annual one-year business plans with definable and accountable goals and
targets.
3. We keep clean, orderly and accurate financial records, including Accounts
Receivable, Accounts Payable, Cash on Hand, Inventory, Assets, and Outstanding
Debts, and put all tax and bill due dates on our calendar.
4. We pay ourselves a salary including benefits, medical insurance, vacations and sick
days.
5. We remain mindful that dollars spent should generate revenue and compare prices
before making purchases.
6. We maintain clarity about the overhead and profit margins of every product or
service we sell.
7. We pay our bills and invoice our clients promptly.
8. We put all our business agreements in writing and write our own Letters of
Agreement.
9. We notice the competition but don’t worry about it. We learn from our competitors
and trust that it is an abundant universe with more than enough for everyone.
10. We detach from difficult personalities and poor paying clients and put principles
before personalities.
11. We bookend before and after making commitments and difficult business decisions
or actions.
12. We are willing to be in charge and responsible for our business. Professionals such
as accountants, lawyers and consultants who work for us are not our higher power.
After the readings, announcements of any special rules, such as no smoking or eating,
will often be made.
3. Newcomers
At this point, groups will ask newcomers to the program and the meeting to introduce
themselves by first name only so that they can be especially welcomed.
The Chairperson, Secretary or another trusted servant will read “Getting Started.”
4. Getting Started
Based on experience BDA recommends the following actions be taken toward recovery
from incurring debt in business.
1. Stop incurring unsecured business debt one day at a time.
2. Attend meetings regularly.
3. Get phone numbers from other members. Call with questions and for support.
4. Get a sponsor and start working the Twelve Steps. A sponsor is someone with more
experience in working the Twelve Steps, and who has been practicing the principles of the
BDA program in their personal or business life.
5. Begin keeping your numbers. Regularly record your expenses and income. It is
suggested that your income and expenses covering at least one month be brought to
your first Pressure Relief Group (PRG).
. Get a Pressure Relief Group. Many of us come into the rooms of BDA with serious
financial pressures from which we have had little or no relief such as unpaid bills,
creditors and unpaid taxes. A Pressure Relief Group is comprised of two people with
experience in working the Steps who can offer hope, possible options for relief, and
solutions based on their experience.
Some meetings focus specifically on the issues of a newcomer in the BDA program.
Although the format for such a meeting can vary, we find it helpful to expose newcomers
to the Steps and Tools of the DA program.
5. Seventh Tradition
The Treasurer will make the following announcement in accordance with D.A.’s Seventh
Tradition: “Every D.A. group ought to be fully self-supporting, declining outside
contributions.”
6. Announcements
Announcements from the meeting’s trusted servants and participating members can be
made at any time during or after the sharing, depending on the group’s conscience and
the timing of the meeting.
The Literature Chairperson will announce the availability of meeting lists and literature
(which some groups offer free to newcomers).
The Secretary encourages newcomers to speak to other members and exchange phone
numbers before leaving the meeting.
Some groups ask if any members are celebrating an anniversary in BDA or other special
occasions (such as 90 days of not incurring unsecured debt one day at a time). In
addition, some groups encourage beginners to share the number of days they have of not
incurring unsecured debt, until 90 days are reached.
7. Speaker
At this point a speaker is introduced and asked to share his or her experience, strength,
and hope with the group. This usually involves explaining what happened before the
speaker came to BDA, how the speaker found BDA, and what it has been like since
coming to BDA.
The length of the speaker’s sharing depends on the meeting format. At designated
speaker meetings, the speaker may have a half hour or more, while at discussion
meetings he or she may have perhaps ten or fifteen minutes.
8. Sharing
At discussion or topic meetings, when the speaker is finished, the meeting is then open for
sharing from the group. Sharing is generally by show of hands and the speaker calls on
people. Other practices include round robin (going around the room) or each person
calling on another when finished (tag).
In BDA we do not engage in cross-talk (members interrupting or directly addressing
another sharer). In some speaker meetings, sharing by the speaker is followed by a
question and answer period.
9. Closing Statement
The Chairperson or Secretary of the meeting will normally thank the speaker and then
read the Closing Statement:
“The opinions expressed here today are strictly those of the individuals who gave
them. The things you have heard here are spoken in confidence and should be
treated as confidential. We do not take outside the meeting what we hear and who
we see at the meeting. If you’ll try to absorb what you have heard, you are bound
to gain a better understanding of the way to handle your problems. Talk to each
other, reason things out with someone else; let there be no gossip or criticism of
one another, but only love, understanding and companionship.”
Many meetings close with a reading of the Twelve Promises of DA followed by group
members joining hands and saying a prayer.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s